Aurinkoinen ja kuuma aamu. Brekkari naamaan ja rantaa kohti. Ensinnäinen lähtö klo 12. Handymanit olivat saaneet veneen kasaan, joten meillä ei ollut kuin purjeiden laittaminen paikoilleen. Purjehduskamat päälle ja vene jonoon laskua varten. Kadettiopiskelijat auttoivan veneiden siirroissa ja veteen laskussa. Peräsin paikoilleen, iso ylös ja siitä liikkeelle. Rata-alueella olimme hyvissä ajoin. Siinä kokeillessamme trimmejä totesimme olosuhteiden erikoisuuden. Maininki tuli takaa, tuulen tekemä aalto edestä, merivirta edestä ja vuorovesivirta vasemmalta. Ei paljoa sekaisemmaksi olosuhdetta saa. Tuulen ollessa vielä n. 3 m/s vauhdin kerääminen on haasteellista.

Eka lähtö liikkeelle. Ajoimme vasemman kautta matalammassa vedessä vältellen vastavirtaa. Paaran leikkari ajettiin tarkotuksella yli, koska virta painaisi meitä alemmas. Ylälipulla fleetin mukana, mutta kärkiveneet meni menojaan. Tosin vieressämme oli parikin Rolex Yacht men/women of year-tittelin saanutta. Lenssi oli myötävirrassa läpsyttelyä, kunnes tuuli alkoi melko voimakkaasti kääntyä oikelle. Alalipulla ilmoitettiin ylämerkin siirrosta. Emme tosin ensin huomanneet sitä, mihin se oli siirretty. Ainoastaan löysinne yhden poijun kaukana ja lähdimme ajelemaan sitä kohti vasemman kautta. Puolivälissä kryssiä näimme uuden merkin kaukana oikealla. Heti venda ja sitä kohti. Emme lopulta edes päässeet suoraan merkille, koska virta painoi meitä alaspäin. Lisäksi otimme pataan lisääntyneestä tuulen käännöksestä ja muutama vene lisää meni ohi. Lenssillä jatkettiin läpsyttelyä maalia kohti sijoitusten juuri muuttumatta.

Toinen lähtö oli samoilla merkeillä kuin ensimmäinen. Koska tuuli oli kääntynyt osan aikaa oikealle, niin päätimme lähteä sitä kautta kiertämään kryssiä. Ollessa oikealla leikkarilla tuuli kääntyi voimmakkaasti lisää oikealle ja nostimme muutaman veneen kanssa spinut ylös. Ensimmäiset veneet olivat juuri kiertäneet ylämerkin ja lähteneet kryssimään lenssiosuutta. Tässä vaiheessa peli pantiin poikki ja porukka kerättiin lautakunta-alukselke kasaan.

Tuuli jatkoi vielä vähän kääntymisyään samalla alkaen voimistumaan. Järjestäjillä kesti melkoisen pitkään saada merkit uusiin paikkoin, jotta päästiin lähtöön kiinni.

Olosuhteet oli muuttunet sen verran ympäri, että merivirta tuli taas vaihteeksi takaa. Virran voimakkuuden näki hyvin tuomarialuksesta. Tuulen ollessa noin 6 m/s, veneen keula osoitti päinvastaiseen suuntaan veneen ollessa keulastaan ankkuroituna.

Pari kertaa yritettiin saada lähtö aikaiseksi, mutta niistä tuli yleiset takaisinkutsut. Seuraavalka kerralla otettiin musta lippu käyttöön. Se hillitsi riitävästi kisaajia, mutta jotkut olivat tälläkin kertaa liian innokkaita.

Kisan aikana oli tärkeä saada pidettyä voimaa purjeissa, jotta pääsi läpi kasvavasta aallokosta. Nyt sekä maininki ja tuuliaallokko oli samasta suunnasta ja hyvin tehokkaasti vauhdin tappavaa. Jotenkin siinä onnistuimme ja olimme suhteellisen hyvin porukoissa mukana. Lenssi meni plaania pumppailessa. Osa leikkasi vasemman kautta ja osa oikealta ilman sen suurempaa eroa. Toisella kryssillä haimme matalampaa vettä, jotta olisi vähän helpompaa päästä eteenpäin. Lisäksi koitimme huomioida virran tuoman noston styyralla merkkiä lähestyttäessä. Käännökset osui melko oikeaan aikaa emmekä joutuneet ajamaan ylimääräistä ylämerkin kierrossa. Toinen lenssi oli toisinto edellisestä kohti maalia.

Illaksi oli ohjemaan laitettu Sunset party, johon olisi bussikuljetus seuralta klo 17.15. Party alkaisi klo 17.30. Aurinko laskee 17.38.

IMG_20231129_175347.jpgIMG_20231129_175518.jpgIMG_20231129_193728.jpgIMG_20231129_193751.jpg

Hieno suunnitelma, muuta tulimme rantaan vasta 17.30. Veneet pesuun ja pakettiin. Äijät pesuun ja puhtaat vaatteet päälle. Bile-bussit tulivat seuran parkkipaikalle 18.15. Liikkelle päästiin 18.30 kun oli pilkkopimeää. Busseissa poppi soi kovaa ja valot vilkkui. Niillä mentiin kaupungin laidalla olevaan rantakuppila kattoterassille katselemaan pimeää merta, syömää sormisyötäviä ja ottamaan muutama nestetasapainoa korjaava virvoke. Jonkun ajan kuluttua totesimme näiden bileiden riitävän ja kävelimme hotellille muutaman korttelin päähän. Varusteet pesuun ja kuivumaan. Huominen on päivä uusi.