Aurinkoinen aamu. Aamiainen naamaan. Henkilökunta on jo oppinut, mitä kukakin haluaa.

Rannassa kamat kuntoon ja odottelemaan kipparikokousta. Ulkona ei kuulemma tuule, joten vetävät rantalykyn ylös.

12.jpg

Tunnin odottelu ja tilanne on parempi. Veneet veteen ja rata-alueelle.

Tuulen suunta on suunnilleen sama mihin eilen jäätiin. Virta on pienempi, koska lautakunnan vene pysyy oikeassa asennossa tuuleen nähden.

Tuulta 4 m/s ja suhteellisen iso aallokko yön jäljiltä. Maston trimmiä kiristettiin vähän aamulla ja kokeilimme säätöjen sopivuutta keliin. Kaikki tuntui istuvan ihan hyvin. Kisa sitten näyttää totuuden.

Lähtö saatiin aikaiseksi, mutta jäimme vähän telineisiin. Kesti tovin päästä vapaisiin tuuliin ja halusimme oikealle matalampaan veteen ja pienempään aallokkoon. Kulku oli ihan kelvollista, mutta vauhdin tappamisen aaltoon tms jälkeen kesti tavattoman pitkään saada vauhti takaisin. Kokeilimme kaikkea mieleen tulevaa ilman parempaa tulosta. Lenssillä vaihdoimme kiilojen paikkaa, jotta saisimme isoon enempi voimaa. Muuten lenssi oli pitkälti alaspäin läpsyttelyä. Menimme melko keskeltä leikaten aina tarvittaessa, jos spinu ei jaksanu vetää. Reitinvalinnalla ei näyttänyt olevan merkitystä alalipulle tultaessa. Samat veneet ympärillä kuin ylälipulla.

Kiersimme oikean puoleisen portin merkin AUSsien perässä. He päättivät heittää merkin kierron jälkeen kipparin jonkkaan, joten väistimme heitä hätäisellä vendalla ja lähdimme taas oikealle. Kryssikin oli vähän ajelua, kun fleetti oli jo niin paljon levällään. Joku meni edestä tai takaa ja seuraavalla kohtaamisella toisin päin. Siftit on melko isoja ja niitä pitää poimia mahdollisimman hyvin. Aina se ei onnistu niin hyvin kun haluaisi, kun on muutama vene edessä tekemässä omat vendansa edessä. Sitten joutuu hakemaan vapaata paikkaa jonkin aikaa ja sifti saattaa olla jo ohi.

Lenssillä ajelua maaliin. Ei mikään erikoinen lähtö, mutta vielä on useampi edessä.

Seuraavaan lähtöön alkoi tuuli taas nousemaan ja lautakunta laittoikin Y-lipun ylös. Hekin siis odottivat tuulen nousevan vielä lisää. Pari starttiyritystä ja mustalla lipulla saatiin kisa liikkeille. Tuuli oli noussut jo sen verran, että piti tiputtaa isosta lähes kaikki voima pois ja hiljaisilla hetkillä levankia sisään. Ylälipulla oltiin hyvin fleetin mukana, Lenssi oikean kautta surffaillen ilman sen kummempia muutoksia. Kaikki saivat veneensä plaaniin näissä olosuhteissa. Kyse olikin pitkälti siitä, että kuka pitää surffin pidempään päällä eikä tapa vauhtia edessä olevaan aaltoon.

Alamerkin kierto meni samassa porukassa, mutta kärkiveneet oli melko kaukana. Ilmeisesti osaavat pumppaamisen vielä paremmin. Toisella kryssillä ajeltiin taas oikean kautta samojen veneiden kanssa ylälipulle. Levittäjän jälkeen edessä pari broutsaavaa venettä joita jouduttiin väistelemään. FRAnsmanni luffi päälle ja vei meiltä hetkeksi tuulen. Yksi vene nähtiin poikkeuksellisen lyhyen maston kanssa ajelemassa. Ylägaijan kohdalta poikki.

FB_IMG_1701439491557.jpg

Jiipin ajankohtaa kytättiin sopivaan surffiin jolloin isossa ei ole voimaa juurikaan. Jiippi meni vähän pitkäksi ja saimme plaanailla pitkiä pätkiä vähän sivummasta olevasta tuulesta nauttien. Yksi surffi oli todella pitkä veneen ollessa poikkipenkkeihin saakka keula ilmassa. Osu aalto ja puuska samaan kohtaan.

Maalissa samoihin aikoihin kolmen vasemmalta leikanneen styyran veneen kanssa ja menimme veneen mitan heidän edeltään. 

Rantaa kohti samalla spinuajolla ja väylämerkeillä tiukempaa ylös kohti satamaa. Siellä Artulla tuli virhearvio veden syvyyden kanssa ja hyppäsi liian aikaisin veteen, jossa oli vielä useampi metri vettä. Ei muuta kuin uimaan rantaa kohden keulaköyden kanssa.

Veneet ylös, pesuun ja pakettiin. Taas oli aurinko laskeutumut ennen kuin päästiin seuran altaalle vilvoittelemaan. Vesiliukumäki oli nyt toiminnassa ja melko suosittu myös aikuisilla.

Puolet lähdöistä ajettu ja olemme tavoitte vauhdissa. FRA ja ECU sai diskauksen kun eivät noudattaneet Y-lippua.