Aurinkoinen aamu taas. On tämä tylsää säätä. Maittavan ja runsaan aamiaisen jälkeen kamat kasaan ja hiljalleen rantaan. Siellä vene kuntoon ja revenneiden pelihousujen korjailua. Tompalta kyselin eilisen päivn korjausten tilannetta. Kaikki oli saatu korjattua siihen pisteeseen, että veneet pääsee vesille. Tosin hänellä ei ollut enää yhtään varamastoa jäljellä. Kauppa on käynyt hyvin.

Kipparikokoulsessa ilmoitettiin, että tulee rantalykky ja odotetaan tuulen asettumista. Niin se tulikin ja puolen tunnin päästä tuli ilmoitus, että mennään ulos. Siitä fleetti sitten letkassa kohti rata-aluetta. Pian huomasimme, että ulkona oli valmiiksi samanlainen keli kun eilinen iltapäivä. Tuuli 7m/s, puuskat päälle ja korkea aallokko. Virta oli nyt pienempää. Siinä kokeillessamme säätöjä lävähti fokan kankaan vaijeri poikki. Arttu kävi tekemässä köysitaljan keulasilmukan ympärille ja sieltä mastolle. Säätäminen ei ollut helppoa, mutta sai kuitenkin niin kirealle, ettei pussi valu taakse. Jatkoimme pyörimistä lähtöalueella, kun huomasimme lautakunta-alukseen nostetun APH-lippuyhdistelmän. Koko porukka siis rantaan tekemään uutta suunnitelmaa päivälle.

Veneet ylös ja me pääsimme vaihtamaan katkenneen kankaan säädön köydeksi ja olimme taas valmiita lähteään liikkeille kun käsky tulee.

PC010233.jpg

Järjestäjät päättivät jatkaa päivän kisoja sisäradalla, koska aallokko olisi piemempi ja tuuli maltillisempaa. Siitä sitten tutustumaan uuteen rata-alueeseen. Rata-alueen laidalla oli kolme laivaa redissä parkissa, tosin tuulen alapuolella. Sen huomasimme, että tuulen tullessa nyt korkeiden talojen takaa, alueelle syntyy tuulisempia ja tyynenpiä alueita. Siinä saa pelikenttää lukea nelko kauas, jotta reitinvalinnat osuisivat kohdalleen. Lisäksi alueelliset siftit oli isoja. Vasemmalla laidalla oli yleiseti parempi paine, koska tuuli tuli osittain talojen ohi ja samoiten aallot niemen nokan ohi.

Ja koska ajaisimme satama-altaassa kisaa, niin kierrosten lukumäärä oli nostettu kolmeen, jotta lähdöille saataisiin tavoitteena oleva tunnin kesto.

Ensimmäinen lähtö oli aivan ok ja olimme hyvin fleetin mukana, mutta emme päässeet riittävän nopeasti vasempaan laitaan. Jouduimme lähestymään ylämerkki ävähän sekaisissa tuulissa kun suurin osa toisistakin oli tehnyt saman reittivalinnan. Ylälipulla muutama vene takana. Spinulla kevyttä läpsyttelyä alamerkille ja samanlainen kryssi kuin ekalla kierroksella . Ei juurikaan muutoksia sijoituksissa. Tätä se sitten oli loppuun saakka. 

Seuraava lähtö oli pitkälti edellisen toisinto, tuulen käännytyyä vähän oikealle. Kryssillä joku vene kiersi jo redillä olevia laivoja paremman tuulen toivossa. Muutoksena normaaliin kiertämiseen oli toisella kierroksella ylälipun karkaaminen ja sen korvaaminen kumiveneellä ja maalin siirtäminen kolmannen kryssin loppuun, koska muuten veneet eivät olisi ehtineet rantaan ennen pimeän tulemista. 

Veneet pakettiin ja hotellia kohti. Kyllä on pitkiä kisapäiviä näissä lämpötiloissa. Hotellilla äijät ja kamat pesuun ja naapuriravintolaan syömään. Tusina jenkkejä ja gregot tuli samaan paikkaan syömään ja siinähän illallistaminen meni turistessa.